“Recreatie Broekerhaven tijdig klaar”

geplaatst in: Nieuws

Het College van Stede Broec gaat zich inspannen om ervoor te zorgen dat het openbare deel van camping Broekerhaven zo snel mogelijk na 1 april volgend jaar weer wordt opengesteld voor het publiek. Dat is het gevolg van een motie van de fracties ODS, PvdA/GL en OP die deze week door de gemeenteraad van Stede Broec werd aangenomen. In de motie wordt de zorg uitgesproken over de gevolgen voor het recreatieve deel van camping Broekerhaven, nu de aanbesteding vertraging heeft opgelopen.

De gemeente gaat de camping verkopen, maar de eerste aanbestedingsronde heeft niet tot succes geleid. Dus worden de belangstellenden opnieuw benaderd. Dit betekent dat de camping op 1 april volgend jaar met een nieuwe eigenaar nog niet klaar zal zijn voor het nieuwe seizoen. En dus het strandje, het badhuis, en het pierenbad waar de inwoners van Stede Broec recreëren, naar verwachting ook niet. Dat laatste stuit initiatiefnemer Jan Ettes (ODS) tegen de borst. Hij wilt dat het College ervoor zorgt dat het openbare deel van de camping eerst wordt aangepakt.

VVD en CDA twijfelen

De gemeenteraad heeft als eis gesteld dat de camping uiterlijk 1 juli volgend jaar klaar moet zijn. Dat is voor het strandje te laat, vinden de fracties. Dan is de kans groot dat het hele seizoen verloren gaat. VVD en CDA hadden hun twijfels of de motie de tweede aanbesteding zou doorkruisen. Anderzijds beseft de raad ook de belangrijke maatschappelijke functie van strand en badhuis voor de inwoners.

Ook wethouder Nico Slagter denkt niet dat een extra eis aan de aanbesteding kan worden geplakt. En de renovatie beslaat het hele terrein: elektriciteit, riolering. “Het is maar de vraag of er op 1 april genoeg gras ligt om te recreëren”. Maar het College gaat bij de toekomstige koper er wel op aandringen om het recreatieve deel zo snel mogelijk te openen. Door bijvoorbeeld eerst die kant van het terrein aan te pakken, zo beloofde de wethouder. “Ik begrijp uw zorg, daar zullen wij ons hard voor maken”.

Bron: NHD