Financiën

De VVD wil de lokale lasten laag houden. Zo vinden wij dat de Onroerende Zaken Belasting (OZB) geen sluitpost mag zijn. Mocht er in de begroting een tekort ontstaan, dan betekent dit dat er ergens op bezuinigd moet worden.
Over de WOZ-waardebepaling is vaak een meningsverschil tussen gemeente en eigenaar. Wij vinden dat de eigenaar zelf vooraf binnen kaders referentiepanden mag voorstellen aan de gemeente. Hiermee bereiken we enerzijds een tevreden eigenaar en anderzijds een gemeente die minder bezwaarschriften ontvangt. En dat scheelt ook weer geld.

U bent de afgelopen jaren niet verrast met een flinke verhoging van de onroerendgoedbelasting (OZB); en dat hebben wij u vier jaar geleden ook zo beloofd. Ook nu wil de VVD géén verhoging, hooguit inflatiecorrectie.

Subsidies

U betaalt belasting, een noodzakelijk kwaad. Maar dan verwacht u wel dat de gemeente zorgvuldig omgaat met uw geld. Met subsidies bijvoorbeeld kan de gemeenschap nuttig worden ondersteund; zowel sport en spel, kunst en cultuur, als verrijking van lichaam en geest.

Dat houdt natuurlijk niet in dat elk verzoek om de kas te spekken gehonoreerd wordt; dus niet het aloude handje ophouden. U wilt een eerlijke en uitlegbare beoordeling op basis van beleidsdoelen; niet op basis van afspraakjes van jaren geleden zonder werkelijke onderbouwing.

Ondernemen

U wilt genieten van een lekker drankje, ook als er geen voorstelling op het programma staat. Of zo maar even een salade prikken op het terras als het in de middag mooi weer is, misschien een warme chocomelk met slagroom bij een krant in de winter. Maar nee, dat kan nu niet. Regeltjesland legt weer beperkingen op. Als u nu na het werk even met vrienden of collega’s wilt borrelen in het horecabedrijf van Hét Postkantoor kan dat niet; dan moet u wachten tot er een theater- of filmvoorstelling is. Wij willen een betere benutting van het gebouw; beter, gezelliger en ruimere tijden.