Oppositie Stede Broec mist duidelijk beleid na jaar van onderzoeken

De dorpshuizen van Stede Broec moeten niet in een keurslijf. Maar wat nu wel of niet commercie is, en hoe geluidsoverlast voor buren moet worden voorkomen, werd gisteravond tijdens de commissie burger en bestuur nog niet duidelijk.

Yolanda Weijand, een jaar geleden ingehuurd om de activiteiten rond alle dorpshuizen in Stede Broec in kaart te brengen, om zo visie en beleid te ontwikkelen, zette voor de commissie  uiteen wat tot nu toe bereikt is. De Stek, De Wurf, Het Postkantoor, Inventas en Het Vereenigingsgebouw, ze bruisen allemaal van de activiteiten. Ze zitten vol met verenigingen, ze worden benut en gewaardeerd. Er zijn veel vrijwilligers actief en hebben allemaal nog wel wat wensen, zeker wat de WMO aangaat. Want, zo legde Weijand uit, volgend jaar komen er nieuwe doelgroepen: ouderen en gehandicapten.De dorpshuizen willen ze omarmen al schort het hier en daar nog aan zaken als toegankelijkheid en invaliden parkeerplaatsen. Heel mooi, aldus de fracties, dat de dorpshuizen als kloppend hart van Stede Broec zo goed gebruikt worden. VVD, CDA, GBS en PvdA/GL misten echter een essentieel onderdeel: Hoe zit het met de paracommercie? Wat mogen de dorpsbesturen nu eigenlijk wel en niet?

Liberaal Ton Schuitemaker onderstreepte dat hij op het antwoord van die vraag een jaar gewacht heeft. “En de besturen ook”.  Ook Lida Slagter (CDA) was verbaasd. Zij wees op de klachten van omwonenden, vooral rondom de Stek in Grootebroek. “Steeds is gevraagd om duidelijkheid. Die is er nog niet”. Wethouder Lydia Groot zag het anders. Het college wil samenhangend beleid rondom de dorpshuizen. “Zeker met het oog wat op ons afkomt. Wij hebben ons niet specifiek op de Stek gericht”. De wethouder vond dat de raad maar moet aangeven wat wel en niet mag. Het college wilde immers de Stek inperken, maar is teruggefloten door de commissie beroep en bezwaar. “Ik daag u uit om als raad een grens te trekken. Geen Live muziek? Minder vaak per jaar open?” Dit schoot vooral de VVD in het verkeerde keelgat. Schuitenmaker  wil geen keurslijf voor de dorpshuizen. “Live and let Live, ga met de dorpshuizen om tafel. Ga een convenant aan, maar wel binnen de wet. En handhaaf”.  Yvonne Koopen (PvdA/GL);” Wij hebben een objectief meetbaar criterium nodig”.

Jan Ettes (ODS) onderstreepte dat niet alle dorpshuizen juridisch hetzelfde zijn. “Wij moeten het college richting geven”.  Groot liet zich niet verleiden om haar beleid al bloot te geven, zoals de VVD dringend wenste. De wethouder gaat met de gedane suggesties aan de slag.

Bron: NHD