De VVD Stede Broec zoekt versterking

De VVD in Stede Broec zoekt versterking. Er wordt een driedelige workshop door de gemeente gehouden waarin alle ins en outs van het raadswerk in de gemeente worden toegelicht. De workshop bestaat uit drie avonden in juni.

Iedereen die interesse heeft, kan zich vrijblijvend aanmelden. “Niet alleen voor de VVD”. VVD’er Joey Leeuwinga licht toe: “Het is een workshop die wordt georganiseerd door de gemeente met deelname van alle zes de politieke partijen uit Stede Broec. Mike Lezaire en André Ruijter zijn namens de VVD aanwezig om deelnemers te woord te staan tijdens de speeddates”. De bijeenkomsten zijn onder leiding van burgemeester Willem van Beek en griffier Yvonne Hermans en worden inhoudelijk verzorgd door de organisatie voor democratie en rechtsstaat, ProDemos.

Politiek actief worden

Griffier Yvonne Hermans: “De gemeenteraadsverkiezingen zijn in maart 2018. Dat lijkt nog ver weg maar na de zomer gaan de politieke partijen aan de slag met hun kandidatenlijsten. Veel politieke partijen kunnen nog wel wat nieuwe enthousiaste leden gebruiken. Veel inwoners weten niet wat het raadswerk inhoudt of hebben het idee dat ze niet genoeg kennis hebben ompolitiek actief te worden. Na het volgen van deze workshop wordt veel duidelijk. De deelnemers krijgen antwoord op vragen als “Hoe komt de raad tot een besluit?” en “Welke taken en rollen heeft de raad hierin?” Aan het eind van de tweede workshop is er ruimte voor een speeddate met raadsleden. Dit is bedoeld om een beter beeld te krijgen van de politieke partijen. Mochten mensen na de workshop raadslid willen worden dan kunnen zij zich nog op tijd aanmelden bij politieke partijen om mee te kunnen doen. Ook voor inwoners die willen weten hoe zij meer invloed kunnen uitoefenen op de lokale besluitvorming, is deze workshop zeer geschikt.”

Interesse

Burgemeester Willem van Beek: “We vinden het belangrijk dat mensen de kans krijgen om zich te oriënteren, zonder dat zij zich eerst moeten aansluiten bij een politieke partij. Dat is de reden dat de gemeente de workshop organiseert en dit niet uitsluitend overlaat aan de politieke partijen zelf. Het is voor de gemeenteraad belangrijk dat de mensen met overtuiging kiezen om raadslid te worden, want wil je het goed doen dan moet je er veel tijd in stoppen. En tegelijkertijd is het een interessante uitdaging. Deze workshop helpt bij het maken van deze keuze. Ook mensen misschien niet direct raadslid willen worden, maar wel kennis willen opdoen zijn van harte welkom. Want politiek actief betekent niet per definitie dat je raadslid moet worden.”

Meer informatie over de workshop en aanmelden vindt u op https://www.stedebroec.nl/politiek-actief-worden.