VVD Stede Broec zet Buurtverbinders Princenhof in het zonnetje

Elk jaar rond Valentijnsdag zet de VVD Stede Broec een organisatie of bedrijf in het zonnetje. De liberalen hebben deze keer, samen met de Provinciale Statenfractie, een taart overhandigd aan De Buurtverbinders en buurtbewoners in Princenhof. Op woensdag 14 februari is de VVD langs geweest in de buurtkamer in De Flint in Bovenkarspel. De liberalen vinden het concept buurtverbinders een mooi initiatief. De Buurtverbinders brengen mensen bij elkaar, signaleren hulpvragen en stimuleren ‘samen-redzaamheid’ en gaan uit van eigen kracht.

De vrijwilligers en inwoners in Princenhof zijn een mooi voorbeeld van participatie. Door de buurt (weer) te laten verbinden creëren ze een saamhorigheidsgevoel en het dorpsgevoel in de wijk wordt sterker. De buurtkamer, welke de gemeente ter beschikking heeft gesteld, is de plek voor inwoners in de wijk om samen te komen en eens een kop koffie te drinken. “We hebben de buurtkamer in Princenhof deze middag verrast met een aantal overheerlijke taarten. We zetten ze in het zonnetje, omdat de vrijwilligers de wijk een impuls geven. Buurtverbinder Vanessa Hakof verdient een dikke pluim. Door allerlei activiteiten te organiseren, zoals koffiemomenten en klaverjasmiddagen, ontmoeten buurtbewoners elkaar weer. Het zijn vaak de meest kwetsbare bewoners die aansluiting missen met de buurt en het zorgaanbod. In een zorgzame buurt wordt juist gestreefd naar inclusie en is iedereen betrokken”, aldus VVD’er Joey Leeuwinga.

Waardering

De VVD Stede Broec reikt al jaren taarten uit en heeft er dit jaar weer gekozen om dit samen met Statenlid Bas de Wit te doen. Volgens Bas de Wit uit Andijk is het niet voor niets dat de VVD op deze manier haar waardering uitspreekt. “De VVD in Noord-Holland reikt al jarenlang op Valentijnsdag door de hele provincie taarten uit om mensen in het zonnetje te zetten. Mensen, zoals De Buurtverbinders, die op deze manier een bijdrage doen aan onze samenleving worden niet altijd gezien. Terwijl hun inzet zo belangrijk is voor de omgeving en de gemeente. Hoewel de vrijwilligers het misschien vanzelfsprekend vinden, mag daar best wel eens waardering voor worden uitgesproken.”

“De buurtkamer in De Flint liet vanmiddag weer zien hoe mooi initiatief dit is. Buurtbewoners doen een lekkere kop koffie, en natuurlijk een stuk lekkere VVD-taart, en praten bij over het reilen en zeilen in de wijk. Het is een moment van ontmoeting voor eenieder die hier behoefte aan heeft. Dit is een mooi initiatief dat zeker in andere wijken ook van meerwaarde kan zijn”, aldus VVD-fractievoorzitter Joey Leeuwinga. Hij raakte de taart, samen met Bas de Wit, Irma Rood en Mike Lezaire namens de VVD, uit aan buurtverbinder Vanessa Hakof.

De Buurtverbinders

Op dit moment zijn De Buurtverbinders in de wijk Princenhof actief. De gemeente is daar geweldig blij mee. Zij weten goed wie er in de wijk woont en wat er in de wijk speelt. Zij weten wat er nodig is om de samenhang in de buurt te verbeteren. Ze brengen mensen bij elkaar, organiseren ontmoetingsmomenten met andere vrijwilligers en organisaties en bieden een luisterend oor.

De Buurtverbinders zijn actief op Facebook. Op de Facebookpagina is goed te zien wat ze doen en welke activiteiten ze organiseren. Ook in de Facebookgroep van de wijk Princenhof zijn ze erg actief.