Dilemma’s omtrent Villa Oigenwois in Lutjebroek

Afgelopen donderdagavond heeft de VVD Stede Broec verdeeld gestemd over de bestemmingsplanwijziging voor Villa Oigenwois in Lutjebroek. Het raadsvoorstel is met een meerderheid aangenomen door de gemeenteraad van Stede Broec. Met dit besluit kan stichting Villa Oigenwois de gewenste woon-zorgvoorziening aan de Parklaan gaan bouwen.

De stap voor de aanpassing van het bestemmingsplan heeft onze fractie heel wat uren vergaderen gekost met heel wat dilemma’s. We hebben intensief contact gehad met de omwonenden van de Parklaan en de initiatiefnemers van Villa Oigenwois.

Burgerinitiatief

Wij waarderen het burgerinitiatief ten volste. Wat is er mooier dan een initiatief dat bij de inwoners zelf vandaan komt? In de fractie is dit ook duidelijk naar voren gekomen.

Er was ook scepsis: “Waarom juist deze locatie? Is iedereen wel goed gehoord?” Met name dat laatste zat ons dwars. Het gevoel overheerste dat met name de stichting veel medewerking verkreeg van het College, maar dat het aan zorg ontbrak naar de omliggende inwoners. Die zorg was volgens het College een actie die uitgevoerd moest worden door stichting Villa Oigenwois. Dat ging een gedeelte van onze fractie te ver. De gemeente heeft een zorgplicht naar alle inwoners toe. Je moet mensen helpen om kenbaar te maken welke stappen ze kunnen en mogen nemen om het ergens niet mee eens te zijn.

Procedure

Verder waren er vragen rond de procedure: “Is de provincie wel goed meegenomen?” De beantwoording die we kregen vonden we summier, en soms hadden we het gevoel dat we het bos in werden gestuurd.

Deze dilemma’s hebben ons genoodzaakt tot iets wat we normaal gesproken zelden doen: verdeeld stemmen.
Ton Schuitemaker: voor;
Martien Krijger: tegen.