Reactie op afbranden van icoon molen Ceres

Net voor de jaarwisseling is molen Ceres afgebrand. Dit prachtige icoon aan de Broekerhavenweg zorgde voor een enorme kater op Nieuwjaarsdag in Stede Broec. De molen uit 1618, die sinds 1848 op de huidige plek staat, is beeldbepalend voor Bovenkarspel.

Van de molen, die het hele jaar door draait en wordt onderhouden door een keurkorps van vrijwillige molenaars, is alleen nog het geraamte over. Dit zorgt voor een treurig aanzicht. De vrijwilligers zijn vastberaden om de molen in volle glorie te herstellen. Wij ondersteunen dit van harte en zien ontzettend veel medeleven en verdriet van met name de inwoners van Bovenkarspel. Er zijn al vele geldinzamelingsacties gestart en donaties gedaan. Erg mooi om te zien en wij doen hier als inwoners van Stede Broec ook graag aan mee.

Wij wensen alle betrokkenen heel veel sterkte de komende tijd en hopen dat er snel duidelijkheid komt voor de vrijwilligers van de Ceres. Wij mogen als Stede Broec trots zijn op het handelen van onze (vrijwillige) brandweer, want zij hebben op Oudejaarsavond een knap staaltje bluswerk verricht.

Laten we het gemeenschapsgevoel koesteren en met elkaar dit Rijksmonument herbouwen, maar laten we de zwartgeblakerde molen niet politiek maken.

De raads- en commissieleden van de VVD Stede Broec,

Joey Leeuwinga

Afgebrande molen Ceres
Afgebrande molen Ceres – januari 2020 (bron: brandweer Stede Broec)

De gemeente Stede Broec heeft op haar website een laatste statusupdate van de situatie gegeven.