VVD dringt aan op kritische evaluatie Hart van Stede Broec

Stichting Hart van Stede Broec wil graag een vervolg geven aan de evenementen die vorig jaar op en rond het nieuwe Streekplein zijn gestart. Maar dan is wel steun van de gemeente nodig.

De VVD in Stede Broec plaatst juist vraagtekens bij het voortbestaan van de stichting die tot doel had meer reuring in Stede Broec te brengen. De fractie was vorig jaar als enige tegen de eenmalige subsidie voor de nieuwe organisatie en dringt nu bij het college aan op evaluatie van de activiteiten over het afgelopen jaar.

Geen voorstander

Liberaal Joey Leeuwinga had vorige maand al vragen gesteld over de gang van zaken. “September 2019 zou geëvalueerd worden, waarna zou worden besloten over een vervolg. Dat is nog steeds niet gebeurd. Wij zijn er sowieso geen voorstander van dat de stichting weer zoveel subsidie krijgt omdat we bang zijn dat dit ten koste gaat van andere verenigingen in Stede Broec, die het ook moeilijk hebben.”

Initiatiefnemers Marcel Ott en Melissa Deenstra lanceerden begin vorig jaar het idee om rond het Streekhof evenementen te organiseren. Ze kregen een eenmalige subsidie van 37.500 euro. De meeste activiteiten waren verspreid over meerdere dagen. Er is samengewerkt met organisaties als jongerencentrum Inventas, de bibliotheek en het Postkantoor. Ott is blij met het verloop. “We hebben veel samenwerking gezocht en inmiddels een groep van zo’n honderd vrijwilligers om ons heen. We hebben ook een evaluatie gehouden met de gemeente en twee maanden terug nieuwe plannen ingediend. We willen hier graag mee verder. Sterker nog, we waren het liefst op 1 januari weer aan de slag te gaan, dat is qua sponsoring ook gunstiger.”

Publiek trekken

De plannen komen in februari in de commissie. “We merken dat het lastig is over meerdere dagen evenveel publiek te trekken. Vaak heb je dan pieken, daar willen we nog aan werken. Maar we zijn op nul begonnen en we staan er nu.”

Voor de VVD is het nog geen gelopen race. De fractie wil eerst snel de evaluatie. “Waarom is dat nog niet gebeurd? De clubs moeten snel duidelijkheid krijgen, zowel deze als andere verenigingen.”

Bron: NHD