VVD tegen hoge subsidie voor Hart van Stede Broec

Na het aannemen van de motie in 2018 voor meer evenementen op het Streekplein is er verspreid over drie jaar al 75.000 euro aan ‘eenmalige’ subsidies verleend aan feesten op het plein. De VVD Stede Broec is altijd al verontwaardigd geweest over deze enorme bedragen, net als veel inwoners. Voor de verenigingen die het met veel minder moeten doen, voelt dit als een steek onder water.

“Voor de aankomende drie jaar lag er een subsidieverzoek voor maximaal 100.000 euro. Wederom een gigantisch bedrag voor slechts vier weekenden verdeeld over vier jaar. De VVD Stede Broec was blij verrast dat in tegenstelling tot voorgaande jaren er ook kritiek van andere partijen was te horen, alleen ODS en PvdA/GroenLinks bleven positief”, aldus raadslid Mike Lezaire.

Lagere subsidie

Het voorstel van de VVD Stede Broec was om de subsidie naar beneden bij te stellen naar het niveau van soortgelijke evenementen, inhoudende 2.500 euro per dag en dus 5.000 euro voor het weekend van 5 en 6 mei. Lezaire: “Dit is niet onrealistisch, mits het evenement goed wordt neergezet qua horeca en het inzetten op sponsorbijdragen. Met deze formule doet elk succesvol evenement in de regio dat. Verder wilden wij een andere opzet voor na 2023: Niet één weekend, maar jaarrond reuring op het Streekplein. Dit moet vanuit de gemeenschap zelf komen. We hebben talloze lokale verenigingen en ondernemers die dit zouden willen en kunnen. De gemeente moet dit niet organiseren, wellicht alleen faciliteren en ondersteunen.” Tot een aanpassing van het voorstel kwam het niet. Stichting Hart van Stede Broec trok vanwege de negatieve reacties in de media en de gemeenschap de stekker eruit.

Om het Bevrijdingsfeest op 5 mei in 2023 alsnog te kunnen redden, kwam ODS met een motie om hier, voor één dag, 10.000 euro voor uit te trekken. “Het argument was dat de viering van 5 mei niet vergeleken mag worden met een kermis of Koningsdag, voor de VVD volstrekt onuitlegbaar. Zodra het in de gemeenteraad duidelijk werd dat de motie het niet ging halen, heeft de VVD een oproep gedaan aan de voltallige gemeenteraad. Laten we samen kijken als raad wat wij en de inwoners willen zien op het plein en wat dat mag kosten, om vervolgens deze opdracht mee te geven aan het college”, aldus Lezaire.