Geslaagd werkbezoek van Tweede Kamerleden

Op maandag 30 januari jl. organiseerde de VVD Stede Broec een werkbezoek. Peter Valstar en Thom van Campen vielen met hun neus in de boter. Aandachtig luisterden de Tweede Kamerleden naar de presentaties van de agrarische bedrijven en de Westfriese Bedrijvengroep. Later op de dag gingen de Kamerleden met het Westfriese bedrijfsleven in gesprek.

Samen met zijn vrouw Irma heeft Arjan Rood, op uitnodiging van VVD Stede Broec, hun bedrijf aan De Geerling in Bovenkarspel opengesteld voor een werkbezoek. Voordat het gezelschap een rondleiding krijgt, komen in de fraaie kantine van De Wit Bloembollen BV diverse sprekers aan het woord. Burgemeester Ronald Wortelboer trapt af met een korte introductie over de regio, waarna VVD-fractievoorzitter Joey Leeuwinga uitlegt hoe zijn partij tot dit initiatief gekomen is.

Tuinbouwsector

“Net als onze lokale VVD, hebben ook bedrijven en ondernemers ideeën over de tuinbouwsector”, vertelt Leeuwinga. “En hetzelfde geldt voor Kamerleden. Het leek ons goed om politiek en bedrijfsleven middels een werkbezoek samen te laten komen. En te kijken hoe we elkaar kunnen vinden. We hebben bewust voor januari gekozen omdat dit een drukke tijd is in het tulpen broeien en er nu dus veel te zien is op dit bedrijf.” Met onder meer het voltallige college van Stede Broec plus vertegenwoordigers van het waterschap en de provincie als toehoorders, treden behalve de gastheer nog drie lokale bedrijven voor het voetlicht. Waarbij aan de oproep om tijdens de presentaties wat interessante cijfers op te lepelen goed gehoor wordt gegeven. Zo vertelt Irma Rood dat bij De Wit Bloembollen BV 55.000 stelen per uur gebost kunnen worden, rept Niels Broersen van Mts. Broersen over de 1,2 miljard spinaziezaadjes die bij hen jaarlijks de Westfriese grond in gaan, heeft Dennis Koomen van Karel Bolbloemen BV en Flower Valley BV uitgerekend dat zij jaarlijks 80 miljoen tulpen broeien en vertelt Gert-Jan Klumpenhouwer van Florex dat dit bedrijf 130 miljoen bollen verpakt voor hun klanten.

Onder het kopje ‘politiek’ snijdt Broersen aan dat de respons van de lokale beleidsbepalers in zijn ogen sneller kan. En dat de continuïteit van bedrijven nog wel eens bedreigd wordt door regelgeving. Koomen uit op zijn beurt zijn zorgen over het stroomnetwerk dat ‘mijlenver achterloopt’ bij de doelstelling om gasloos te worden. Ook wijst hij op het ‘versnipperde vergunningentraject’ waar hij met Karel Bolbloemen en Flower Valley tegenaan loopt. “Wij zitten in de fantastische situatie dat de helft van ons bedrijf in Stede Broec ligt en de andere helft in Enkhuizen”, vertelt hij. “Bij het bollenbedrijf in Bovenkarspel mag ik zo verdubbelen met mijn appartementen voor werknemers, maar in Enkhuizen ben ik al twee jaar bezig om ook daar iets te realiseren.”

Huisvesting

Koomen wil ook kwijt dat het imago van de sector op dit punt niet overeenkomt met de realiteit. “Ik durf te zeggen dat bij de meeste bollenbedrijven die ik ken, ze de huisvesting echt top voor elkaar hebben. Wij hebben de mensen een half jaar nodig. Je komt er niet mee weg door ze in een paar oude bouwketen weg te stoppen. Je moet mensen hebben die gemotiveerd zijn, die hun werk goed doen en blij zijn om voor je te werken, dus moet je de huisvesting voor elkaar hebben.”

Dit laatste onderwerp blijkt Kamerlid Peter Valstar bovenmatig te interesseren. Met bewondering heeft hij de foto’s bekeken van de twee migrantenhotels die De Wit Bloembollen heeft staan. En de constatering dat het beleid per gemeente zo afwijkt noemt het Tweede Kamerlid ‘van de zotte’. “Daar kunnen wij als Tweede Kamer een rol in spelen door ervoor te zorgen dat het landelijk beleid wordt. En ik denk dat Stede Broec daarbij een voorbeeld is van hoe het wel zou moeten.” Al met al een geslaagd werkbezoek in Bovenkarspel.

Arjan Rood met het eindproduct in zijn handen.
Arjan Rood met het eindproduct in zijn handen.© Foto Marcel Rob

Bron: NHD