VVD voorstander van sportlandschap: “Visie met kansen en uitdagingen”

In de gemeenteraadsvergadering van 25 april jl. is het bestemmings- en exploitatieplan voor het sport- en recreatielandschap in Stede Broec-zuid vastgesteld. Het traject om tot dit plan te komen is tot stand gekomen met inbreng van inwoners en verenigingen uit Stede Broec. De VVD-fractie in Stede Broec is voor de opzet van dit plan en ziet kansen, maar ook uitdagingen voor de gemeente.

“Uit onderzoek van enkele jaren geleden is gebleken dat het huidige hoge voorzieningenniveau in onze gemeente niet houdbaar is. De ouderdom van de gebouwen en de verplichte verduurzaming vanuit de Rijksoverheid zullen enorme kosten met zich meebrengen in de aankomende decennia. Daarom hebben wij als VVD aangedrongen op een accommodatie- en vastgoedbeleid. Wij zijn daarom ook enorm blij dat deze visie voor het sportlandschap is aangenomen”, aldus VVD-raadslid Mike Lezaire.

Realistisch voorzieningenniveau

Lezaire: “Wij zien dit niet als een geldverslindend prestige project, maar juist als een kans om een realistisch voorzieningenniveau in onze gemeente betaalbaar te houden in de toekomst. Bijna alle sportverenigingen hebben te maken met achterstallig onderhoud, hoge energiekosten en teruglopend aantal vrijwilligers. Dit sport- en recreatielandschap biedt kansen. Naast kansen voor sportverenigingen biedt het sportlandschap ook kansen voor broodnodige woningbouw. Op de locatie zelf, maar ook op de locaties die in de toekomst eventueel vrijkomen door het (vrijwillig) verplaatsen van verenigingen.”

De VVD-fractie benadrukt dat het aangenomen sport- en recreatielandschap nog slechts een visie is en geen in beton gegoten plan. Het kan nog jaren duren voordat er ontwikkelingen gaan plaatsvinden, maar door het wijzigen van het bestemmingsplan op de gronden rond Sportpark De Kloet biedt de gemeente een visie op sport- en recreatie aan inwoners en verenigingen in Stede Broec. Lezaire: “Ook zal het nieuw te ontwikkelen strategisch vastgoedbeleid keuzes bevatten om een duurzame en realistische vastgoedportefeuille te creëren. Het sport- en recreatielandschap gaat hiermee helpen.”