Coalitieakkoord ‘Zorg voor Elkaar’

De zorg die op de gemeente afkomt, is de grootste prioriteit die op de gemeente afkomt voor de komende vier jaar in Stede Broec. Kunstgrasvelden voor de twee voetbal clubs voor de Zouaven en KGB moeten er komen maar wel met een substantiële bijdrage van de verenigingen zelf. Gemeentelijke herindeling is voorlopig niet aan de orde wat betreft Stede Broec. Dat blijkt uit het nieuwe coalitie akkoord “Zorg voor Elkaar”, wat deze week ondertekend is door CDA, GBS, VVD en PvdA/GL.

Groot is het wensenlijstje van de nieuwe coalitie niet, aldus Nico Slagter. Maar dit ligt voornamelijk aan de financiële ruimte. De nieuwe wethouder Financiën en Sport en locoburgemeester wordt vanavond geïnstalleerd. Ook worden Bart Nootebos (Ruimtelijke Ordening), Henk Flierman (Zorg) en Ton Schuitemaker (Grondgebiedszaken) geïnstalleerd.

Verbetering aan de verkeersveiligheid aan de zuidkant van de Middenweg, herontwikkeling van de vestiging Op/Maat, een ouderen ontmoetingsplek en nog even afwachten met de uitbreiding van het Streekhof.

Beleid aanpakken

Heroriëntatie van de subsidies, het dorpshuizenbeleid, evaluatie van het Postkantoor en heroverweging van de bijdrage aan dit sociaal-cultureel centrum, het staat allemaal op de rol. Maar de zorg staat op nummer 1, aldus Slagter. “De komende tijd gaan we om tafel zitten met zowel de ambtelijke organisatie als met de partijen”. Daarbij sluit de coalitie een bijdrage van de oppositie ODS en OP niet uit, om te komen tot een zo breed mogelijk gedragen coalitieprogramma.

“We hebben nu een summier akkoord op hoofdlijnen op papier gezet. We kunnen pas tot inhoudelijke afweging komen als we alle gegeven op een rij hebben. Wij weten niet precies wat allemaal nog op het gebied van zorg nog op ons af gaat komen. Wel is duidelijk dat het eerste jaar de karting op financiën enorm is. We willen dus wel veel maar kunnen niet veel. We hebben gesproken over camera toezicht, BOA’s en de exploitatie van het Postkantoor.

Gezien de ontwikkelingen in de zorg vind Slagter het terecht dat de nieuwe coalitie start met een vierde wethouder. “Je moet hier bovenop zitten. Op de extra omzet van 40 miljoen is dit slechts 1,5 promille, dat is het ons wel waard”.