Burgemeester, welkom in onze prachtige gemeente

Op 13 juli 2017 is de nieuwe burgemeester beëdigd. Ronald Wortelboer heeft hiermee gekozen voor een gemeente met nuchtere, hard werkende mensen. Mensen die uitblinken in het leveren van vrijwilligers en die trots zijn op hun wijk, dorp en regio.

Dat is wat de VVD betreft ook wat de advertentie zou moeten zijn om Stede Broec aan te prijzen. Natuurlijk, de gemeente is vooral groen te noemen, dat valt meteen op als mensen van buiten de gemeentegrens over komen. Maar ook sport en spel, kunst en cultuur worden volop gesteund. Niet alleen door de gemeente, maar zeker ook door mensen die zich geheel belangeloos inzetten om alles in goede banen te leiden. Dit is voor de VVD aanleiding geweest om ieder jaar één of een groep vrijwilligers in het zonnetje te zetten. Vrijwilligers van Het Postkantoor, vv De Zouaven, de Brandweer en de EHBO zijn al eens getrakteerd op een taart.

De openbare ruimte is van iedereen. Niet alleen voor het gewone verkeer, maar ook spelen, recreëren en sporten we graag in groenstroken en parken. Het genot wordt steeds meer beknot door mensen die vinden dat gedragsregels niet op hun van toepassing zijn. De VVD vindt dat de vrijheid om lekker ergens te joggen of te spelen, niet mag worden verpest door aso-gedrag van mensen die hun hond niet onder controle hebben. Hierop zal terecht een toezichthouder werk van maken. Handhavers gaan daarnaast ook toezien op naleving van de regels op andere gebieden, zoals weggooien van vuilniszakken langs de weg, fout parkeren waardoor rolstoelgangers en mensen met kinderwagens de rijweg op moeten.

Onder de noemer WestFRISland wordt er iets gedaan aan het alcoholmisbruik onder jongeren. Natuurlijk, iedereen zou zelf verantwoordelijk moeten zijn voor invulling van je eigen leven; ook al verknal je dat met een overmaat aan alcohol of het gebruik van (hard)drugs. Maar de gevaren voor de maatschappij zijn zodanig, dat bestuurlijk West-Friesland de handen in één hebben geslagen om hier toch in te mengen. De VVD staat hier ook vierkant achter. De traditie van vroeg alcoholgebruik moet een halt toegeroepen worden. Het hardnekkige verhaal vroeger als kind zoop ik ook en ik mankeer niks mag wat de VVD betreft naar het rijk der fabelen verwezen worden.

Dan nog even een leuk onderwerp. Het theater Het Postkantoor heeft een verbouwing ondergaan. Toegegeven, het heeft wat gekost, maar daar krijgt Stede Broec ook echt wat voor terug. Daarom heeft de VVD daar graag aan meegewerkt. Een nieuw zitgedeelte zorgt er voor dat een theatervoorstelling vooraf rustig even de spanning kan worden opgebouwd en daarna lekker nagezeten kan worden; dat maakt de voorstelling zoveel completer. De VVD wenst u daar een heerlijk avondje uit.

Burgemeester van Stede Broec
Burgemeester van Stede Broec, Ronald Wortelboer, wijst zijn nieuwe woonplaats en gemeente aan.