Kwestie GTS: ‘Fracties hebben slappe knieën’

Dat de aankoop van het iets duurder geworden pand van turnvereniging GTS wordt beklonken deze maand, daar is politiek Stede Broec het mee eens. Maar met de weg hiernaartoe heeft de VVD grote moeite.

Liberaal Martien Krijger hekelt de gang van zaken rond de procedure, die leidt tot de aankoop van het pand aan de Bedrijfsweg in Grootebroek, en daarmee de redding van de turnclub. “Wat hier is gebeurd is krankzinnig en ongehoord.”

Vraagprijs

Krijger onderstreept dat ook zijn fractie voor aankoop van het pand is. De VVD stemde net als de OP voor het scenario, waarbij de vraagprijs zou worden geboden. In beslotenheid kregen de fracties drie scenario’s voorgelegd. “De eerste was opdeling van het perceel, de tweede een vast bedrag ver onder de vraagprijs, de derde de vraagprijs. Zou optie twee niet lukken, dan zou worden teruggeschakeld naar optie één, terwijl wij vonden dat het sowieso beter was de vraagprijs te bieden. Wij vonden de onderhandelingsruimte te krap om de club te redden.”

Dat bleek ook het geval. De verkoper vroeg meer dan het maximale door de raad toegezegde budget. Krijger noemt het ‘heel vreemd’ dat vervolgens met vier fractievoorzitters werd gebeld om te overleggen, maar niet met VVD en OP. “De wethouder pakte ruimte die er niet is. Vervolgens overrulen een stelletje fractievoorzitters een eerder genomen raadsbesluit. Dat lijkt me niet de juiste weg. Wij werden in een later stadium ingelicht. Zijn wij geen deel van de raad?”

Openbaarheid

In een openbare commissie kaartte de VVD de gang van zaken aan. Daarbij noemde Krijger eerder nog onder geheimhouding vallende bedragen uit de drie scenario’s. “Ik had dat tevoren overlegd met de burgemeester en dat was geen probleem. Maar tijdens de vergadering ineens wel weer.” De openbaarheid werd alsnog teruggedraaid. Zijn uitspraken zijn niet meer te horen op de band van de vergadering.

Hoewel blij dat straks het pand alsnog wordt aangekocht, verwijt hij de andere fracties ‘slappe knieën’. “Ze voelden zich onder druk gezet. Maar hoe moet GTS zich hebben gevoeld? Die hebben te maken met werknemers, logisch toch dat zij zekerheid willen over hun voortbestaan. Nu ligt er alleen formeel een overeenkomst over de aankoopprijs, maar is nog geen voorlopig koopcontract getekend tot de raad in september opnieuw akkoord gaat. Dat lijkt toch nergens op. Krijgen we straks telkens opnieuw besluiten terug in de raad?”

Wethouder Nico Slagter begrijpt de commotie niet. Het al dan niet in het openbaar bedragen noemen zou een misverstand zijn. ,,En de weg naar aankoop van het pand is wettelijk correct verlopen, de VVD heeft hier op alle fronten ongelijk. Dat hebben wij ook uitgelegd. De raad bepaalt het budget, maar het college gaat over de onderhandelingen, zo werkt het nu eenmaal.’’

Hij onderstreept dat het college in alle handelingen in zijn recht stond. ,,Wij hebben aangegeven dat we een bod deden onder voorbehoud, omdat we toestemming van de raad nodig hebben, vervolgens hebben we de raad geïnformeerd. En VVD en OP zijn wel gebeld, maar iets later.’’ Hij vindt het kinderachtig dat de liberaal hierover blijft vallen, ondanks gemaakte excuses. Krijger is niet onder de indruk: ,,Wat heb ik daaraan?’’

Bron: NHD