VVD stelt vragen over veiligheid en ondermijning

Het coronavirus raakt ondernemers en verenigingen hard, ook financieel. Zij zijn hierdoor mogelijk vatbaarder voor verleidingen vanuit de georganiseerde criminaliteit. Denk hierbij aan criminele weldoeners of investeerders, witwassen of het deelnemen aan of faciliteren van criminele activiteiten. De gemeente kan een preventieve rol op zich nemen tegen ondermijning.

Ondermijnende criminaliteit betekent grofweg dat de onderwereld en de bovenwereld zich vermengen. In de media lees je bijna dagelijks berichten over incidenten die de ondermijnende effecten van georganiseerde criminaliteit zichtbaar maken. De Rijksoverheid is samen met Koninklijke Horeca Nederland de sociale mediacampagne ‘Blijf Alert’ gestart om ondernemers extra te wijzen op de gevaren van ondermijning. “De ‘Blijf Alert’-campagne lijkt ons ook een goed initiatief om ook in Stede Broec te voeren. De lokale VVD heeft hierover vragen gesteld aan het college”, aldus initiatiefnemer Joey Leeuwinga (VVD).

Ondermijning onder verenigingen en ondernemers

Fractievoorzitter Martien Krijger: “Onze fractie doet dit naar aanleiding van recente nieuwsartikelen waarin wordt aangegeven dat deze problematiek in verschillende gemeenten speelt. In Stede Broec wordt ondermijnende criminaliteit al enige tijd op de agenda gezet door burgemeester Wortelboer. De coronacrisis maakt verenigingen en ondernemers door de financiële gevolgen vatbaarder voor dit soort vormen van financiering.”

De schriftelijke vragen die zijn ingediend zullen binnen dertig dagen worden beantwoord door het college van Stede Broec.

De vragen zijn inmiddels beantwoord door het college (03-12-2020). De VVD-fractie gaat met de ondernemers en verenigingen in gesprek over hoe zij hen op zo’n goed mogelijke manier kunnen ondersteunen.

ondermijning