VVD Stede Broec zet drie organisaties in het zonnetje

Elk jaar in het voorjaar zet de VVD Stede Broec een organisatie of bedrijf in het zonnetje. De liberalen hebben deze keer een taart overhandigd aan de vrijwilligers van molen Ceres, van de Brandweer Stede Broec en het personeel van Reparatiebedrijf Kooy.

Normaal gesproken houdt de VVD-fractie het op één organisatie per jaar. “Dit jaar vonden we het met elkaar nodig om meerdere organisaties aan te wijzen. Door corona spreek je bijvoorbeeld minder inwoners en verenigingen. De taartenactie geeft wel excuus om even langs te gaan en te horen wat er speelt”, aldus VVD’er Joey Leeuwinga.

Connectie

De drie organisaties hebben helaas wel een connectie met elkaar. Het begon Oudejaarsavond 2019 met de brand in molen Ceres. Het zag er lang naar uit dat de molen helemaal verwoest zou zijn en blijven, maar mede door de vakkundige brandbestrijding van het Stede Broec’se Brandweerkorps en de inzet van de vele vrijwilligers is de molen hard op weg om deze zomer weer te draaien. Leeuwinga: “Het is mooi om te zien dat heel Bovenkarspel als één man achter de molen staat, dit zie je aan de vele donaties en sponsoracties. Zonder dat en de inspanningen van de vrijwilligers van Ceres stonden we nu niet voor een molen die weer bijna ‘draaiwaardig’ is. Dit verdient een groot compliment aan de molenaars en het dorp.”

De VVD-fractie kon nadat ze bij Ceres waren geweest natuurlijk de brandweer niet overslaan. “De brandweer in Stede Broec is de laatste jaren vaak uitgereden om te hulp te schieten. Twee voorbeelden van een knap staaltje bluswerk zijn molen Ceres en de gebouwen rond Reparatiebedrijf Kooy aan de Industrieweg. We kunnen niet vaak genoeg stilstaan bij de vrijwilligers van de brandweer die 24 uur per dag paraat staan”, aldus raadslid Martien Krijger. Het skelet van de molen is behouden gebleven en gelukkig zijn de gebouwen rondom Kooy in Grootebroek bespaard gebleven. Krijger: “Een diepe buiging naar de brandweer. Ze kunnen overigens nog meer enthousiaste vrijwilligers gebruiken!”

Trots

Reparatiebedrijf Kooy is afgelopen september getroffen door een brand. Het gehele pand is verloren. Het bedrijf is nu tijdelijk gevestigd aan de Zesstedenweg. “Het was vorig jaar een vreselijke gebeurtenis, maar het is mooi om te zien hoe dit bedrijf met veel hulp van andere bedrijven uit de Streek, weer snel aan het werk is gegaan. Ze zijn ondertussen al druk bezig met de nieuwbouwplannen voor de Industrieweg. We vinden het wel jammer om te horen dat de provincie tegen een verplaatsing van het bedrijf naar het buitengebied is, waar de klanten van Kooy zitten. Nu moet al het zware materieel ook in toekomst door de dorpskernen blijven rijden. Wij blijven erop hameren dat we moeten denken in oplossingen en niet in problemen”, aldus Mike Lezaire. “Wij wensen Nico en Linda heel veel succes met de nieuwbouw. De plannen zien er goed uit en het is mooi om te zien dat ze er met veel energie en overtuiging mee bezig zijn.” De taart was meer dan welkom en werd gezien als een mooi gebaar. Deze werd genuttigd tijdens de koffie.

De VVD Stede Broec zet al jarenlang eenmaal per jaar organisaties en bedrijven in het zonnetje met een bezoek en overhandiging van een taart. De actie is bedoeld om waardering uit te spreken voor inwoners en ondernemers die een bijzondere bijdrage leveren. Zij zetten zich in voor hun buurt, dorp of branche en zijn daarmee voor de VVD de lokale helden. Daar is de VVD trots op!