VVD Westfriesland start petitie ‘Treintijden terug’

De Nederlandse Spoorwegen hebben op 15 december 2013 de dienstregeling in Westfriesland gewijzigd met zeer veel nadelige gevolgen voor de treinreizigers van het traject Hoorn-Enkhuizen. De VVD maakt zich grote zorgen om de huidige situatie waarbij de forensen uit deze regio te maken hebben met een enorme drukte op de stations, overvolle treinen en de dagelijkse vertragingen tijdens de ochtend- en avondspits. Treinreizigers worden regelmatig geconfronteerd met situaties die wij alleen kennen uit landen als India en Japan, waarbij mensen als haringen in een ton worden vervoerd.

De VVD is van mening dat deze situatie niet langer acceptabel is en is een petitie gestart om de oude treintijden terug te krijgen.

Sinds het invoeren van de nieuwe dienstregeling zijn er twee spitstreinen voor station Hoorn Kersenboogerd per uur geschrapt. Hierdoor ontstaat er, ondanks de inzet van langere treinen, de situatie dat veel reizigers zowel heen als terug moeten staan.  Daarnaast zijn in het weekend de laatste treinen geschrapt, waardoor het uitgaan in Amsterdam is verkort met een uur. Bij een concertbezoek kan dus niet meer thuis gekomen worden via het openbaar vervoer.

Dienstregeling

De VVD afdelingen in Westfriesland (Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer en Stede Broec) willen dat de NS er voor gaat zorgen dat de reizigers uit Westfriesland weer op een fatsoenlijke manier met het openbaar vervoer kunnen reizen. De Hoornse raadsleden Chris de Meij en Gert Scholtes maken dagelijks gebruik van de trein richting Amsterdam. Chris de Meij: ”Deze nieuwe dienstregeling is echt een probleem voor de duizenden forensen en ik maak het dagelijks mee dat reizigers moeten staan. Je spreekt nu niet meer van een incident, maar van een structureel probleem.”

Gert Scholtes: “Met deze petitie willen wij opnieuw in gesprek komen met de NS om te zoeken naar een oplossing waarmee reizigers niet of nauwelijks gedupeerd worden. Hoe meer mensen de petitie ondertekenen des te sterker wordt het geluid richting NS om te komen tot een oplossing.”

De wijziging van de dienstregeling is niet alleen voor Hoorn, maar zoals gezegd voor de hele regio een groot probleem. De bereikbaarheid van Westfriesland is met de dienstregeling verslechterd mede ook door het aanpassen van laatste trein vanuit Amsterdam richting Enkhuizen. De VVD wil daarom dat de NS zowel op zondag als op de weekdagen de geschrapte treinen hersteld.

Bron: NHD