Als het aan de VVD ligt maken we Stede Broec met elkaar

Joey Leeuwinga en Mike Lezaire maken zich op voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022. De nummer 1 en 2 van de VVD Stede Broec uit respectievelijk Bovenkarspel en Lutjebroek hebben zin in de verkiezingen. “We hebben een representatieve lijst met elkaar samengesteld met mensen uit alle drie de dorpen, ondernemers, jonge mensen, senioren en ga zo maar door. Echt een heel mooie en gezellige mix”, aldus lijsttrekker Joey Leeuwinga.

De kandidatenlijst is tijdens de ledenvergadering op 24 november jl. bij De Wit Transport te Bovenkarspel vastgesteld door de leden. Er staan deze verkiezingen negentien Stede Broec’ers op de lijst namens de VVD. “De afgelopen vier jaar hebben veel Stede Broec’ers zich aangesloten bij ons. Een mooie ontwikkeling, want dit geeft dus aan dat we goed bezig zijn. Met elkaar willen we een frisse wind laten waaien door de Stede Broec’se politiek. We hopen dat na de verkiezingen door te kunnen zetten met meer zetels in de gemeenteraad”, aldus een enthousiaste Mike Lezaire.

Naast Joey en Mike staan de bekende gezichten raadslid Martien Krijger (3), raadscommissieleden Ivo Nooter (4) en André Ruijter (5) op de lijst. Daarna komen de nieuwelingen Ellen Manshanden (6), Wilma Peelen (7) en Jorien Schouten (8) naar voren. De rest van de lijst is een mix van nieuwe leden en VVD’ers die al langer actief zijn in Stede Broec. Opvallend is het aantal kandidaten met een agrarische achtergrond, zoals Robbert Karel, Bart Peerdeman en Rob Visser.

Stede Broec is een mooie gemeente, maar het kan beter

Joey en Mike vertellen dat het in zijn algemeenheid prima voor elkaar is Stede Broec. “Er zijn genoeg voorzieningen, we hebben een prachtig winkelcentrum en mooie sportaccommodaties. Echter, je ziet om je heen dat de openbare ruimte steeds rommeliger wordt, de ozb rijst de pan uit en de dienstverlening van de gemeente laat soms te wensen over. Dit kan beter.” De VVD heeft haar verkiezingsprogramma vastgesteld met de titel ‘Stede Broec maken we met elkaar’. Joey: “We zitten voor en door onze inwoners te besturen in het gemeentehuis, en we doen ook veel dingen samen. Wanneer er een probleem is, dan proberen wij als VVD vaak samen met de inwoners en ondernemers een oplossing te zoeken. Vandaar ook de titel: Stede Broec maken we met elkaar.”

Mike Lezaire: “De VVD Stede Broec heeft de afgelopen raadsperiode een duidelijk nieuw geluid laten horen. Zo durfden wij kritisch te zijn op het college: financiële tekorten worden nu neergelegd bij inwoners en bedrijven, dat moet en kan anders. Wij vinden dat de gemeenteraad echt wel wat kritischer kan zijn, want de coalitie van ODS, CDA en PvdA/GroenLinks laat nu vooral het college hun gang gaan. Op dit moment is de zorg een groot issue, want de kosten zijn echt abnormaal hoog. Maar ook moet de woningbouw veel sneller gaan, het gaat gewoon te traag, terwijl er een ontzettend groot woningentekort is. Wij willen actie en doorpakken”.

Joey vult aan: “Verder willen wij investeren in de leefbaarheid van de gemeente. De groenstroken willen we goed onderhouden, er moet voldoende straatverlichting zijn en de straten moeten afval- en onkruidvrij zijn. Hier kunnen we geld voor vrijmaken door het ambtenarenapparaat slimmer in te richten en gemeentelijke taken te heroverwegen.”