VVD zet G-voetbal in Stede Broec in het zonnetje

Elk jaar rond Valentijnsdag zet de VVD Stede Broec een organisatie of bedrijf in het zonnetje. De liberalen hebben deze keer een taart overhandigd aan de vrijwilligers van het G-voetbal van De Zouaven en K.G.B. Op maandagavond 21 februari is de VVD langs geweest bij de trainer van K.G.B. Paul Wolfs en op dinsdag 22 februari heeft de fractie De Zouaven aan gedaan en is er een gesprek geweest met begeleiders Willem Oud en Ehud Aloni.

Bij De Zouaven en K.G.B. heb je al jaren G-voetbal. Dit zijn voetbalteams met spelers met een beperking, er zijn zowel senioren- als jeugdteams. “Bij beide verenigingen zie je de laatste jaren een toename in het aantal voetbalteams met een beperking. Een positieve ontwikkeling, want bewegen in teamverband is super gezond. Je ziet dat tijdens zo’n trainingsavond dat kinderen en volwassenen met een beperking echt opleven door lekker te sporten en samen met teamgenoten en de technische staf echt een team te vormen. Het laten voetballen van deze spelers wordt verzorgd door erg betrokken vrijwilligers. Hier mogen we trots op zijn”, aldus VVD’er Joey Leeuwinga.

Connectie

Voetbal is volkssport nummer 1. Het zit verankerd in onze maatschappij. De sport is voor iedereen toegankelijk, maar voor een grote groep Nederlanders is de weg naar de plaatselijke voetbalclub minder gemakkelijk te vinden.

Voor voetballiefhebbers met een lichamelijke en/of een verstandelijke beperking zijn namelijk aanpassingen nodig zodat ook zij kunnen voetballen. Bijvoorbeeld door extra begeleiding of met passend voetbalaanbod in de buurt zodat iedereen op zijn of haar eigen niveau kan voetballen. Voor deze voetballiefhebbers zijn er competities met aangepast voetbal. Dit noemen we G-voetbal.

Vrijwilligers

Leeuwinga: “Veel mensen denken dat dit allemaal vanzelf gaat, maar achter deze teams staan enthousiaste trainers en begeleiders die in hun vrije tijd de spelers begeleiden, vaak twee keer per week met een training en op zaterdag een wedstrijd. We vonden de vrijwilligers van de G-teams van De Zouaven en K.G.B. voor 2022 een mooie organisatie om in het zonnetje te zetten”.

De VVD Stede Broec zet al jarenlang eenmaal per jaar organisaties in het zonnetje met een bezoek en overhandiging van een taart. De actie is bedoeld om waardering uit te spreken voor inwoners en ondernemers die een bijzondere bijdrage leveren. Zij zetten zich in voor hun buurt, dorp of vereniging en zijn daarmee voor de VVD de lokale helden. Daar is de VVD trots op!